Historia Polski jak Dziki Gon

Nie chcę wejść w narrację polityczną ministra Glińskiego, odnośnie historycznych filmów, ale sądzę, że gry oparte na faktach, nawiązujących do najciekawszych i najważniejszych wydarzeń w historii Polski, byłyby bardzo dobrymi, interaktywnymi podręcznikami.

O co chodzi?

CD Projekt RED, razem z naszym polskim Wiedźminem, zawładnął umysłami graczy na całym świecie. Niesamowity świat umiejscowiony w realiach podobnych do tych słowiańskich, rewelacyjne dialogi, wciągająca fabuła i bardzo dobry gameplay sprawiły, że Dziki Gon stał się jedną z naszych wizytówek na świecie.

Poza dorosłymi, w Wiedźmina grają również nastolatkowie, którzy po przejściu gry, chcą dowiedzieć się więcej o tym świecie. Przez to sięgają po książki, a Ostatnie Życzenie Sapkowskiego, stało się jedną z najbardziej popularnych książek wśród młodzieży, choć ten świetny pisarz nigdy nie planował, aby jego grupa odbiorców była tak młoda.

Zapewne to samo stałoby się, gdyby taki CD Projekt RED stworzył grę o historii Polski, stworzoną do bawienia i uczenia. Interaktywnej przygody, która byłaby zrobiona jak prawdziwa gra AAA, tyle że jej historia zostałaby oparta na wiedzy historyków. Większość młodych ludzi po przejściu takiej gry, zapragnęłaby dowiedzieć się więcej o historii swojego kraju.

Jaki okres historyczny?

Wyobraźmy sobie serię widowiskowych gier wideo o rodzie Piastów. Masa niedomówień i lekko bajkowy świat daje nam idealne podłoże do stworzenia gry. Poza tym jest to niezwykle ciekawy okres, o którym każdy powinien wiedzieć. Zwłaszcza w grze komputerowej, gdzie sami możemy wszystko przeżyć na własnej skórze.

O początkowej historii Polski niestety nie wiemy dużo, więc oczywiście konieczne byłoby sfabularyzowanie tych wątków. Idealnym przykładem są książki Karola Bunscha, zwłaszcza seria Powieści Piastowskich. Dzieła, w których fikcyjne wątki, przeplatają się z prawdziwą historią. Trzeba jednak pamiętać, że to fakty powinny być integralną częścią głównej linii fabularnej.

Wydarzenia, jakie chciałbym zobaczyć w takich grach to oczywiście historia Mieszka I, Bolesława Chrobrego, króla, który jako pierwszy stworzył zręby państwowości polskiej. Jednym z najciekawszych wątków w takiej grze, mogłoby być panowanie Mieszka II Lamberta. Ważne byłoby pokazanie go jako króla szanującego zasady rycerskie i człowieka wielce wykształconego. Ukazanie jego „wojenki” z Ottonem i Bezprymem, którzy mogliby być albo przeciwnikami w grze, albo innymi postaciami dostępnymi do grania, aby ukazać jedną historię z kilku perspektyw.

Każdy wie, że bitwa pod Grunwaldem miała miejsce w 1410 roku, ale czy każdy wie, jak to się stało, że do niej doszło? Chciałbym zagrać w grę, której cała fabuła opierałaby się na polityce polsko-krzyżackiej, która w wyniku pogorszenia, doprowadziłaby do jednej z największych bitew średniowiecznej Europy.

Problemem nauki historii w szkołach jest to, że mało kto lubi czytać nudny podręcznik od historii. Którego młodego człowieka w wolnych chwilach interesowałaby historia swojego kraju, kiedy może zagrać w Counter-Strike’a czy Leauge of Legends? Gdyby developerzy zdecydowaliby się stworzyć grę o Polsce, na pewno zainteresowałaby ona i młodych, i starych.

Dlatego piszę ten apel: developerzy gier komputerowych, twórzcie!